donderdag 26 april 2012

voorbereidingsformulier noteren en lezen



VOORBEREIDINGSFORMULIER
BOUWPLAN VOOR HET VOORBEREIDEN VAN LEERSITUATIES







NAMEN STUDENTEN
Tim, Ivar, Hannah, Sylvana
VAKGEBIED/ONDERWERP
Muziek (domein: vaststellen)
STAGESCHOOL
-
AANTAL LEERLINGEN
-
STAGEGROEP
Bovenbouw, groep 7
DATUM
24/04/12
MENTOR

DUUR
25 min
STUDIEBEGELEIDER
Marjolein Groen
LOCATIE
In de klas








VOORBEREIDING

BEGINSITUATIE VAN DE KINDEREN (m.b.t. het leerdoel)
KENNIS
Wat weten de leerlingen al?
Ll-en weten dat mensen en voorwerpen in staat zijn om verschillende soorten tonen en klanken te produceren.
VAARDIGHEDEN
Wat kunnen de leerlingen al?
De ll-en hebben al ervaren wat het verschil is in toonhoogtes van geluiden van bepaalde voorwerpen ( stoomboot, sirene van brandweer)
GEDRAG
Met welk gedrag moet je rekening houden?
Het feit dat de ll-en door de muziektonen heen kunnen praten waardoor het niet meer goed te horen is.
LESDOELEN VOOR DE KINDEREN
DOEL
Wat moeten de ll-en concreet aan het eind van de les kennen en/of kunnen en/of ervaren hebben?

Het visualiseren van hoge en lage tonen aan de hand van muziek ( specifiek het nummer: Dansen aan zee van Blof.) Dit doen ze door middel van golven tekenen op papier.
EIGEN ONTWIKKELING
FOCUS
Wat wil ik zelf oefenen?

Erop toezien, dat de ll-en goed het besef krijgen dat hoge en lage tonen altijd bij muziek horen.








OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                
TIJD
45min
INHOUD



5 min


















ORIËNTATIEFASE

(hoe maak ik de ll-en betrokken / nieuwsgierig?)
(hoe blik ik terug op dat wat eerder is geleerd?)
(hoe geef ik overzicht over het verloop en het doel van de les?)
(verwachtingen en organisatie bespreken / opdracht of taak uitleggen)

Kort blikken we terug op de vorige les.
Wat hebben we vorige keer geleerd? à Besef gecreëerd dat niet elke toon hetzelfde klinkt. De leerkracht laat de leerlingen geluiden horen van bepaalde dingen ( stoomboot, sirene), daarna moeten de ll-en zelf aangeven wat het verschil is tussen die klanken. Vanaf daar werk je toe naar een gesprek over hoge en lage tonen. En vertel ik de ll-en dat we op het nummer dansen aan de zee golven gaan maken die overeenkomen  met hoogtes van de tonen die je hoort.




15 min


















UITVOERINGSFASE
(welke activiteiten worden ondernomen om het doel te bereiken?)

De ll-en luisteren naar het nummer dansen aan de zee. En op het moment dat de noten hoog zijn, gaat de vinger omhoog, en als de noten laag zijn, gaan de vingers omlaag. Daarna gaan ze hetzelfde doen maar krijgen ze een vel voor zich met wasco krijten in de kleuren van de zee. Het nummer gaat nog een keer aan. En ze mogen op het vel met potlood de golven gaan maken. Daarna voor de 3e en laatste keer gaan ze het met wasco er nog overheen. Hiermee controleert de ll z’n eigen les.




10 min











AFSLUITINGSFASE
(hoe rond je de les af? )
(op welke manier evalueer je de les en kijk je terug op de doelen?)
(vooruitblik op de komende les(sen)

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de klas naar de tekening kijkt die de leerkracht van te voren zelf ook heeft gemaakt op dit nummer. Als het goed gedaan is zien alle golven er ongeveer hetzelfde uit. De volgende les gaat over hoge en lage noten niet alleen in het luchtledige en via golven maar dan met de notenlijn.




OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                
WERKVORM
Welke werkvorm gebruik ik?
ACTIVITEIT
Wat doen de kinderen?
ORGANISATIE & MATERIAAL
Wat heb ik nodig en moet ik klaarzetten?


Klassikaal


D.m.v. interactie bespreken we kort de vorige les en behandelen we de geleerde punten. Hoge en lage tonen.



-       Geluiden hebben van voorwerpen.









Klassikaal

De leerlingen luisteren en bewegen mee met hun vinger ten opzichte van de hoge of lage tonen in het liedje.
De leerlingen  doen het zelfde maar dan met potlood op een vel papier.
Tot slot doet de leerling het nog een keer op hetzelfde vel papier, maar dan met wasco. Er ontstaan dan als het goed is mooie golven.

Vel papier.

Potlood.

Wasco.

Liedje van blof dansen aan zee.










Klassikaal
Controleren of het gemaakte werk overeenkomt met die van de leerkracht.
Vel papier.

Wasco.

Vooraf gemaakt papier van leerkracht.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten