donderdag 26 april 2012

Les 'klei een verdrietige zeemeermin' voor beeldend



VOORBEREIDINGSFORMULIER
BOUWPLAN VOOR HET VOORBEREIDEN VAN LEERSITUATIES






NAAM STUDENT
Shit
VAKGEBIED/ONDERWERP
Beeldend
STAGESCHOOL

AANTAL LEERLINGEN

STAGEGROEP
Groep 7/8
DATUM
27/04/12
MENTOR

DUUR
60 minuten
STUDIEBEGELEIDER

LOCATIE
lokaal






VOORBEREIDING

BEGINSITUATIE VAN DE KINDEREN (m.b.t. het leerdoel)
KENNIS
Wat weten de leerlingen al?
De ll-en weten hoe een zeemeermin eruit ziet.
VAARDIGHEDEN
Wat kunnen de leerlingen al?
De ll-en kunnen al kleien in het algemeen
GEDRAG
Met welk gedrag moet je rekening houden?
Dat ll-en misschien met klei gaan gooien.
LESDOELEN VOOR DE KINDEREN
DOEL
Wat moeten de ll-en concreet aan het eind van de les kennen en/of kunnen en/of ervaren hebben?

Aan het eind van de les hebben de ll. een figuur gekleid waarin de emotie verdriet duidelijk naar voren komt zonder duidelijke instructie hiervan gekregen te hebben?
EIGEN ONTWIKKELING
FOCUS
Wat wil ik zelf oefenen?

Duidelijk en vlot laten verlopen van de les, zodat alle leerlingen snel en goed aan het werk kunnen/aan het werk zijn.









OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                
TIJD
-- min
INHOUD
Waar gaat dit onderdeel over?









5 minuten











ORIËNTATIEFASE

(hoe maak ik de ll-en betrokken / nieuwsgierig?)
(hoe blik ik terug op dat wat eerder is geleerd?)
(hoe geef ik overzicht over het verloop en het doel van de les?)
(verwachtingen en organisatie bespreken / opdracht of taak uitleggen)

Ik laat muziek horen, wat met de zee te maken heeft en waar veel emotie in getoond kan worden.
De ll-en luisteren naar deze muziek en tonen de emotie. We kijken of iedereen hetzelfde heeft en bespreken dit.
Hier kunnen de ll-en hun input uit halen, wat betreft welke vorm van verdriet ze willen gaan verbeelden.

Ik leg de ll-en uit wat we gaan doen: we gaan een zeemeermin kleien waaraan je kunt zien dat zij verdrietig is. Ik zeg niet hoe jullie dat moeten doen. Je kunt zelf je inspiratie halen uit dat wat we net hebben gedaan op de muziek. Ik loop rond door de klas voor eventuele tips/vragen








45 minuten













UITVOERINGSFASE
(welke activiteiten worden ondernomen om het doel te bereiken?)

De ll-en gaan daadwerkelijk kleien. Ik loop rond om te kijken of het een beetje lukt en om eventueel her en der tips te geven. Hetgeen waar ik met name op let is hoe de vorm is: hierbij hoort ten eerste of de lln er wel voor zorgt dat de emotie duidelijk in het werk naar voren komt. Is dit nou echt verdriet? Daarnaast let ik ook meer op de vorm in het algemeen; lijkt het lichaam een beetje op een (vrouwen)lichaam? Kan ze in de houding blijven staan/liggen, die de lln wil?  E.d
Daarnaast let ik op de structuur: Kun je duidelijk zien dat ze haar heeft? Kun je zien dat ze een meerminnenpak draagt?

Deze opdracht hoort thuis in fase 3 van Parsons. Dit is zo omdat ll-en in deze fase moeten kunnen aangeven wat een beeld bij hun oproept, maar ook dat ll-en zich kunnen inleven in een thema en aan de hand daarvan iets kunnen produceren.





10 minuten









AFSLUITINGSFASE
(hoe rond je de les af? )
(op welke manier evalueer je de les en kijk je terug op de doelen?)
(vooruitblik op de komende les(sen)


We zetten het werk van alle kinderen in het midden van de klas, en sommigen bespreken we ook. Waarom is dit zo mooi/goed gelukt? (uitkijken niet negatief te zijn tegen minder goede klei werkjes)

We praten er ook over wat de ll-en er van vonden en wat ze er van hebben geleerd.






OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                
WERKVORM
Welke werkvorm gebruik ik?
ACTIVITEIT
Wat doen de kinderen?
ORGANISATIE & MATERIAAL
Wat heb ik nodig en moet ik klaarzetten?
Klassikaal
De ll-en luisteren naar wat ik te vertellen heb en reageren daarop. (er is dus interactie)

Daarnaast luisteren ze naar de muziek en beelden uit welke emotie dat bij hun oproept.
Het muziek nummer




















Zelfstandig
De ll-en gaan kleien en reageren op de eventuele feedback, die ik ze geef.


Klei,en gereedschap om te kunnen kleien



















Klassikaal
De ll-en luisteren naar wat ik wil vertellen/bespreken en reageren hierop.
Daarnaast kijken ze naar de kleiwerken en reageren hier ook op.
(er is dus interactie)

De kleiwerkjes, midden in de klas

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten