donderdag 26 april 2012

Voorbereidingsformulier muziek maken



VOORBEREIDINGSFORMULIER
BOUWPLAN VOOR HET VOORBEREIDEN VAN LEERSITUATIES








NAAM STUDENT
Shit
VAKGEBIED/ONDERWERP
Muziek (maken)
STAGESCHOOL

AANTAL LEERLINGEN

STAGEGROEP
Groep 7
DATUM
27/04/12
MENTOR

DUUR
30 minuten
STUDIEBEGELEIDER

LOCATIE
lokaal









VOORBEREIDING

BEGINSITUATIE VAN DE KINDEREN (m.b.t. het leerdoel)
KENNIS
Wat weten de leerlingen al?
De ll-en weten dat muziek/geluid voort komt uit een beweging die je maakt, eventueel met een voorwerp.
VAARDIGHEDEN
Wat kunnen de leerlingen al?
De ll-en kunnen met voorwerpen tegen elkaar bewegen, op de tafel tikken.
GEDRAG
Met welk gedrag moet je rekening houden?
Het moet gestructureerd blijven: ll-en gaan waarschijnlijk hun eigen gang en dan loopt alles door elkaar.
LESDOELEN VOOR DE KINDEREN
DOEL
Wat moeten de ll-en concreet aan het eind van de les kennen en/of kunnen en/of ervaren hebben?

De ll-en moeten aan het eind van de les geluid kunnen produceren, met behulp van de schelpen en dat in ritmisch verband met elkaar.
EIGEN ONTWIKKELING
FOCUS
Wat wil ik zelf oefenen?
N.v.t.














OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                
TIJD
-- min
INHOUD
Waar gaat dit onderdeel over?








5 minuten












ORIËNTATIEFASE

(hoe maak ik de ll-en betrokken / nieuwsgierig?)
(hoe blik ik terug op dat wat eerder is geleerd?)
(hoe geef ik overzicht over het verloop en het doel van de les?)
(verwachtingen en organisatie bespreken / opdracht of taak uitleggen)

Ik heb zelf schelpen mee genomen en hou daar een introducerend praatje over:
Wie heeft er wel eens schelpen gezocht, mee genomen?
Wie heeft er wel eens zulke schelpen gezien?

We gaan wat leuks doen met deze schelpen. Iemand enige idee wat dat zou  kunnen zijn?

Ik vertel de ll-en daadwerkelijk wat we ermee gaan doen: we gaan muziek maken met deze schelpen!













20 minuten










UITVOERINGSFASE
(welke activiteiten worden ondernomen om het doel te bereiken?)

Ik verdeel de klas in drie groepen:
Één groep gaat met de schelpen op tafel tikken
Eén groep gaat met de schelpen tegen elkaar bewegen (slaan/tikken/schuren)
Eén groep gaat op de schelpen fluiten

We bespreken wat leuke bewegingen/tonen zouden kunnen zijn en oefenen dit .
We zetten deze geluiden in een bepaald ritme en oefenen dit ritme enkele malen.







5 minuten







AFSLUITINGSFASE
(hoe rond je de les af? )
(op welke manier evalueer je de les en kijk je terug op de doelen?)
(vooruitblik op de komende les(sen)


We bespreken wat de leerlingen ervan vonden en wat ze geleerd hebben.
Tot slot doen we met de schelpen nog één keer het geoefende ritme.








OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                
WERKVORM
Welke werkvorm gebruik ik?
ACTIVITEIT
Wat doen de kinderen?
ORGANISATIE & MATERIAAL
Wat heb ik nodig en moet ik klaarzetten?
klassikaal
De ll-en luisteren naar mij wat ik te vertellen heb en reageren daarop.
(er is dus interactie)

De schelpen


















Klassikaal/in groepsverband

De ll-en luisteren naar wat ik wil vertellen en reageren daar op. (er is interactie)

De ll-en maken met behulp van de schelpen, en in verband met elkaar, geluiden.

De schelpen




















Klassikaal
De leerlingen luisteren naar wat ik wil vertellen en reageren daar op.
(er is dus interactie)

We spelen nog een keer het ritme

De schelpen
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten