donderdag 26 april 2012

voorbereidingsformulier luisteren naar muziek



VOORBEREIDINGSFORMULIER
BOUWPLAN VOOR HET VOORBEREIDEN VAN LEERSITUATIES








NAAM STUDENT
Shit
VAKGEBIED/ONDERWERP
Muziek (luisteren)
STAGESCHOOL

AANTAL LEERLINGEN

STAGEGROEP
Groep 7
DATUM
27/04/12
MENTOR

DUUR
35 minuten
STUDIEBEGELEIDER

LOCATIE
klaslokaal









VOORBEREIDING

BEGINSITUATIE VAN DE KINDEREN (m.b.t. het leerdoel)
KENNIS
Wat weten de leerlingen al?
De ll-en weten dat er veel verschillende aspecten zijn van een liedje
VAARDIGHEDEN
Wat kunnen de leerlingen al?
De ll-en kunnen luisteren en schrijven tegelijkertijd.
De ll-en kunnen verschillen in muziek herkennen.
GEDRAG
Met welk gedrag moet je rekening houden?
De ll-en gaan waarschijnlijk door de liedjes heen praten/giechelen/roepen
LESDOELEN VOOR DE KINDEREN
DOEL
Wat moeten de ll-en concreet aan het eind van de les kennen en/of kunnen en/of ervaren hebben?

De ll-en kunnen kort aangeven op hun werkblad waarom liedjes een bepaald gevoel kunnen geven. In dit geval strand, zon, zee. Aan de hand van melodie, tekst en eventueel de naam van de band/titel van het liedje.
EIGEN ONTWIKKELING
FOCUS
Wat wil ik zelf oefenen?

N.v.t.









OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                
TIJD
-- min
INHOUD
Waar gaat dit onderdeel over?









10 minuten











ORIËNTATIEFASE

(hoe maak ik de ll-en betrokken / nieuwsgierig?)
(hoe blik ik terug op dat wat eerder is geleerd?)
(hoe geef ik overzicht over het verloop en het doel van de les?)
(verwachtingen en organisatie bespreken / opdracht of taak uitleggen)

Je komt in je badkleding binnen en je begint een inleidend gesprek over de zomer;
Zon, zee, strand. Kan dit ook met muziek? Hoe kun je aan het straatbeeld en de leraar zien dat het zomer is? Hoe kun je dat aan liedjes zien?

(Met de hint van ‘zomer’ en daar een gesprek over voeren, is het de bedoeling dat  leerlingen met zon, zee, strand komen.)

De leerlingen dienen zelf met liedjes te komen van zon/zee/strand en aan te geven waarom dat zo is.










20 minuten











UITVOERINGSFASE
(welke activiteiten worden ondernomen om het doel te bereiken?)

ll-en krijgen een blad met daarop drie vragen per liedje:

Doet het je denken aan zon/zee/strand?
Komt dit door de tekst/melodie/titel/band/instrumentgebruik/tempo?
Waarom krijg je dit gevoel/idee?

Zes liedjes laten luisteren, waarvan er vier inderdaad te maken hebben met zon/zee/strand en twee niet om te controleren of ze het wel echt begrepen hebben.


http://www.youtube.com/watch?v=mmZpM9S32Gw







5 minuten







AFSLUITINGSFASE
(hoe rond je de les af? )
(op welke manier evalueer je de les en kijk je terug op de doelen?)
(vooruitblik op de komende les(sen)


We bespreken het werkblad. We kijken of er verschillen zijn, en zo ja waarom?






OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                
WERKVORM
Welke werkvorm gebruik ik?
ACTIVITEIT
Wat doen de kinderen?
ORGANISATIE & MATERIAAL
Wat heb ik nodig en moet ik klaarzetten?
klassikaal
De ll-en luisteren naar wat de leraar vertelt en er is interactie.

badkleding



















Klassikaal en zelfstandig
De ll-en luisteren naar de muziek en geven op hun werkblad aan wat ze horen en welk gevoel e.d ze er bij hebben

Werkblad

Itunes, met daarin de liedjes

















klassikaal
De leraar bespreekt het werkblad, de ll-en reageren hier op.


Het werkblad, wat de ll-en hebben gemaakt
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten