donderdag 26 april 2012

Voorbereidingsformulier bewegen op muziek





VOORBEREIDINGSFORMULIER
BOUWPLAN VOOR HET VOORBEREIDEN VAN LEERSITUATIES








NAAM STUDENT
Shit
VAKGEBIED/ONDERWERP
Muziek (bewegen)
STAGESCHOOL

AANTAL LEERLINGEN

STAGEGROEP
Groep 7
DATUM
27-04-12
MENTOR

DUUR
45 minuten
STUDIEBEGELEIDER

LOCATIE
gymzaal









VOORBEREIDING

BEGINSITUATIE VAN DE KINDEREN (m.b.t. het leerdoel)
KENNIS
Wat weten de leerlingen al?
De ll-en kennen het nummer wat we behandelen
VAARDIGHEDEN
Wat kunnen de leerlingen al?
De ll-en kunnen in twee groepen samen werken om zo als klas één lied uit te beelden
GEDRAG
Met welk gedrag moet je rekening houden?
Er zullen ll-en zijn die hierin zullen doorslaan en te overdreven bewegen of niet meer willen stoppen.
LESDOELEN VOOR DE KINDEREN
DOEL
Wat moeten de ll-en concreet aan het eind van de les kennen en/of kunnen en/of ervaren hebben?

de ll-en kunnen aan het einde van de les de handelingen in de tekst uitbeelden met hun lichaam.
EIGEN ONTWIKKELING
FOCUS
Wat wil ik zelf oefenen?















OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                
TIJD
-- min
INHOUD
Waar gaat dit onderdeel over?







10 minuten













ORIËNTATIEFASE

(hoe maak ik de ll-en betrokken / nieuwsgierig?)
(hoe blik ik terug op dat wat eerder is geleerd?)
(hoe geef ik overzicht over het verloop en het doel van de les?)
(verwachtingen en organisatie bespreken / opdracht of taak uitleggen)

Ik beeld het nummer uit en  de kinderen kijken naar mij en luisteren naar het nummer
Als dit gebeurd is, vraag ik om een korte reactie van de ll-en en leg ik uit dat de ll-en dit zelf ook gaan doen.
Ik leg uit hoe we het gaan doen: we verdelen de klas in twee groepen en iedere groep beeld om en om een zin uit.












30 minuten










UITVOERINGSFASE
(welke activiteiten worden ondernomen om het doel te bereiken?)

Ik leer het lied couplet voor couplet aan de ll-en aan en we doen het lied uitbeelden met elkaar.
Ik leer het aan door eerst het eerste couplet nog eens  uit te beelden.
Dan geef ik aan welke regels door welke groep worden uitgebeeld.
Dan oefenen we eerst het uitbeelden van het eerste couplet, en zo gaan we het hele lied af.




5 minuten










AFSLUITINGSFASE
(hoe rond je de les af? )
(op welke manier evalueer je de les en kijk je terug op de doelen?)
(vooruitblik op de komende les(sen)


Ik bespreek met de leerlingen wat ze er van vonden en hoe ze het vonden gaan.






OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                
WERKVORM
Welke werkvorm gebruik ik?
ACTIVITEIT
Wat doen de kinderen?
ORGANISATIE & MATERIAAL
Wat heb ik nodig en moet ik klaarzetten?

klassikaal
De ll-en kijken naar wat ik doe en geven daar later reactie op.

Ze luisteren naar mij en er is interactie.

Het lied  Dansen aan zee, van Blof



















Klassikaal, maar ook in twee groepen
De ll-en  kijken nog eens naar wat ik doe en daarna doen ze het zelf (en samen met mij)

Het lied ‘Dansen aan zee’ van Blof


















klassikaal
De ll-en luisteren naar wat ik wil bespreken en er is interactie

N.v.t

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten